Jogodban áll olvasni!

LEXtrém

Európai Tanulmányi Kirándulás 2014

2014. április 27. - LEXtrém

Az elmúlt évek hagyományaihoz híven az Állam- és Jogtudományi Kar Hallgatói Önkormányzata ismét tanulmányi kirándulást szervezett, melynek fő célja az volt, hogy közelebbről is megismerkedhessünk az Európai Unió intézményeivel és betekinthessünk azok működésébe.

Az idei Európai Tanulmányi Kirándulás április 5-én startolt, melynek első célállomása Frankfurt volt. Az időpontból adódóan a 2014. évi Országgyűlési Választás napján már külföldön tartózkodtunk, így egy rövid kitérőt is útba ejtettünk München irányába, hogy az ottani külképviseleten leadhassuk voksunkat. A hosszú és fárasztó buszozás után megérkeztünk Frankfurt am Mainba, ahol a szállás elfoglalása után azonnal nyakunkba vettük a várost. Egy rövid séta keretében megcsodáltuk a 150 méternél is magasabb felhőkarcolókat, de az üzleti negyed modern épületei mellett az Óváros nevezetességei is elkápráztattak minket. Az első napunkat vacsorával koronáztuk meg a belvárosban, majd a Majna partján sétálva csodálatos látvány tárult elénk az éjszakai Frankfurt képében.

Másnap korán folytattuk tovább utunkat a következő állomásunkra, Luxembourgba. A szállás elfoglalása után ismét városnézésre indulhattunk, ahol számos látványosság tárult elénk. Átsétáltunk az Adolphe-hídon, mely bevitt bennünket a belváros szívébe, a minisztériumok, templomok közé. A hídtól nem messze tekinthettük meg a Notre Dame templomot, mely belső tereivel lenyűgözött bennünket, akárcsak a hercegi palota látványa.

Az első szakmai programunk is Luxembourghoz kötődik, hiszen ez a város ad otthont az Európai Unió Bíróságának. Itt egy egész napot töltöttünk el, négy előadást hallgathattunk meg, valamint egy tárgyaláson is részt vehettünk, amit ráadásul ítélethirdetés előzött meg egy Magyarországgal szembeni kötelezettségszegési eljárás ügyében. A tárgyalás keretében egy Németországban aktuális témájú esettel ismerkedhettünk meg, ami a kiutasításra várók őrizetével kapcsolatos. Előadásokat hallgathattunk meg többek között Dr. Juhász Endrétől, Dr. Petró Ritától és Dr. Lehóczki Balázstól, melyek átfogták a bíráskodás, a fordítás, a sajtóirányítás témaköreit. Az előadóink nagyon lelkes és közvetlen emberek, akik tájékoztattak minket arról, milyen gyakornoki, és munkalehetőségeket kínál az intézmény. A külön részünkre készített svédasztalos ebéd alatt kötetlen beszélgetés keretében szívesen válaszoltak minden további kérdésünkre is. Az előadások szüneteiben magával a Bíróság épületével ismerkedhettünk meg, külön említést érdemel a Bíróság könyvtára, ahol nagy örömünkre, Dr. Várnay Ernő Professzor Úr tankönyvét is megtaláltuk.

A hosszú, de tartalmas napunk további része utazással telt, míg eljutottunk újabb szálláshelyünkre, a Strasbourg közelében fekvő, mesébe illő településig, Eguisheimig. Ez a kisváros nagyon hangulatos, elvarázsolt minket szépségével, zegzugos utcáival.

A kirándulás következő állomása Strasbourg városa volt, ahol a délelőttöt az Emberi Jogok Európai Bíróságán töltöttük. A látogatásunk elején az EJEB működéséről szóló rövid videót tekintettünk meg, majd a nagy tárgyalóban folytatódott a program, ahol az OBH által kiküldött Dr. Horváth Péter (aki egyébként a Debreceni Járásbíróság bírája) ismertette az alapvető információkat az EJEB-ről, s betekintést engedett munkájába, jelenleg a fogvatartottak jogaival foglalkozik. Az EJEB közelében még kívülről megcsodálhattuk az Európai Parlament illetve az Európa Tanács épületét is. Az intézménylátogatás után a belváros felé vettük utunkat, ahol a csoport egy része egy hangulatos vendéglőben ismerkedett meg a francia gasztronómia ízeivel, a társaság másik része pedig a város felfedezésére indult. A város nagyon hangulatos volt, inkább a régmúltat idézte, a Petite-France városrészben tett séta azt az érzést keltette, mintha jó pár évszázaddal ezelőtt járnánk.

Az aznap estét még Eguisheimban töltöttük. Ez a szállás volt talán a legalkalmasabb arra, hogy mind a két estét jó hangulatú baráti beszélgetésekkel, kellemes sétákkal tölthessük el.

Másnap ismét egy hosszú utazás várt ránk, melynek végén megérkeztünk utunk végállomására, Brüsszelbe, ahol először az Atomiumot és a Mini Európa parkot fedeztük fel. Brüsszeli tartózkodásunk alatt két uniós intézménybe látogattunk el, a Bizottsághoz és a Parlamenthez. A Bizottságnál kezdtük a napot, ahol két előadást is meghallgathattunk, az egyiket Tas Mátétól a Magyarországgal kapcsolatos regionális politika témájában, majd az uniós jogalkotás kereteiről és a Bizottsághoz történő pályázati eljárás menetéről mesélt nekünk Dr. Béres Béla, az Európai Bizottság Jogi Szolgálatának munkatársa. Az előadások után körbevezetett bennünket a Bizottság másik, Berlaymont elnevezésű épületében is, majd átsétált velünk a Parlamentbe. Rendkívül közvetlen, segítőkész, nagytudású (8 nyelven beszél), és lelkes embert ismerhettünk meg személyében. Az Európai Parlamentben töltött rövidebb tartózkodásunk alatt a parlamenti munkáról hallgathattunk meg előadást és ismertetőt, felhívták figyelmünket a közelgő EP választásokra, különböző, választásra ösztönző videókat is levetítettek (pl.: https://www.youtube.com/watch?v=yeEInmy3bkQ), majd testközelből szemlélhettük meg a plenáris üléstermet. A napot egy belvárosban tett sétával zártuk, ahol a híres Delirium Tremens sörözőt is felkerestük.

A tanulmányi kirándulás nagyon jó hangulatban telt, nemcsak az egyes intézményeknél töltött programok váltak szakmailag hasznunkra, hanem a szabadprogramok és városnézés alatt is nagyon jól szórakoztunk. Minden hallgatótársunkat arra buzdítjuk, ne hagyják ki tanulmányaik alatt a lehetőséget, hogy részt vegyenek ezen a programon, hiszen garantáltan hasznos tapasztalatokkal és felejthetetlen élményekkel gazdagodhatnak a kirándulás alkalmával.

Brunda Anett, Pálvölgyi Enikő

A bejegyzés trackback címe:

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.